Dotaz k procesu schvalování konečné verze MAP. Mají ji schvalovat zřizovatelé, jak (jakou formou) má toto schvalování probíhat? – zveřejněno dne 10. 5. 2017

Odpovědnost za tento proces leží plně na dohodě v území. Ve většině případů se uvedené téma řeší schvalováním přes rady měst nebo zastupitelstva.

Dotaz k tvorbě ročního akčního plánu dokumentu MAP. Jak moc má být  roční akční plán podrobný? Příklad: Dotyční příjemci zpracovávají roční akční plán pro školní rok 2017/18 a připravili tabulky pro sběr aktivit jednotlivých škol a aktivit spolupráce v rámci definovaných strategických cílů. Vzhledem k tomu, že jedním z cílů je i „Výstavba, přestavba a vybavení vzdělávacích prostor a ostatní rekonstrukce“, dotaz zní: Patřily by do ročního akčního plánu veškeré aktivity, kterými se školy/ostatní subjekty budou snažit naplnit tento cíl – tudíž veškeré stavební úpravy, nákup vybavení, rekonstrukce apod.? V případě, že se v území nachází 66 škol a dalších 17 oslovených aktérů působících ve vzdělávání, by taková tabulka byla velice obsáhlá – je to cílem tohoto ročního akčního plánu? – zveřejněno dne 27. 3. 2017

Akční plán se zpracovává na rok, většina investičních záměrů bude v daném roce pouze v přípravě, jen některé v realizaci. Ideálně doporučujeme vypracovat formou odkazů na již zpracovaný strategický rámec tabulku investičních záměrů. Vhodné by bylo odkázat jen na ty projektové záměry, které jsou relevantní pro daný rok, pro který se akční plán zpracovává. Mělo by jít také pouze o ty záměry, které věcně konkrétně naplňují daný cíl.

Dotaz k tvorbě ročního akčního plánu dokumentu MAP. Pokud se týká tří typů aktivit, jako je výstup MAP, je povinností, aby ke každému definovanému cíli byly uvedeny jak aktivity jednotlivých škol, tak aktivity spolupráce? Ne vždy je to u daného cíle vhodné či vůbec reálné. – zveřejněno dne 27. 3. 2017

Povinností to není. Pokud např. v daném cíli máte jen aktivity škol, uvedete pak už Pouze: „Aktivity spolupráce jsou pro tento cíl irelevantní.“

Kdo přesně má schvalovat finální MAP? Dle postupů jsou to zřizovatelé, ale v praxi si to lze těžko představit v případě, že existuje více než 40 zřizovatelů. U obcí by toto muselo jít pravděpodobně do zastupitelstva/rady a tím by se schvalovací proces velice prodloužil. Je možné o schvalování finálního MAPu hlasovat u zřizovatelů formou per rollam? – zveřejněno dne 6. 2. 2017

Skutečně to musí být zřizovatelé, pokud se však dohodnou, je možné asi použít i metodu per rollam, neboť způsob schvalování Pokyny MAP nespecifikují.  

Bude zpracován metodický pokyn/návodná struktura k tvorbě akčního plánování, resp. výstupů aktivit škol a aktivit spolupráce? Je nutné nastavit akční plánování pro každý stanovený cíl? Musí každé opatření obsahovat popis všech tří plánovaných aktivit (aktivity jednotlivých škol, aktivity spolupráce a infrastruktura)? – zveřejněno dne 13. 12. 2016

Metodické pokyny ani jinou závaznou formu vydávat neplánujeme. Lze využít už dříve zveřejněné Inspiromaty, které jsou dostupné pod TÍMTO odkazem. Popisujete jen to, co skutečně plánujete dle dohody v území.

Má se během projektu MAP analýza doplňovat o čerstvá data? Např. teď budou k dispozici data z školní rok 2015/16, ale ta v analýze nejsou zahrnuta, protože s analýzou začali v květnu a je téměř kompletní. – zveřejněno dne 14. 11. 2016

Postupy MAP neukládají aktualizaci analytických dat, nicméně předpokladem je, že Místní akční plán bude reagovat na aktuální potřeby dětí a žáků, potažmo škol a školských zařízení v daném ORP. ŘO OP VVV nicméně upozorňuje, že aktuální data příjemcům poskytovat nebude, neboť tuto činnost nemá v gesci.

Pokud se do partnerství přidávají noví členové-soc. služby, knihovny apod., stačí je uvést na závěr projektu do Dohody o spolupráci na aktivitě v MAP? Jejich zařazení např. mezi partnery na webu je v kompetenci manažera nebo schvaluje ŘV? Dokládají tedy stejný souhlas se zapojením do projektu? – zveřejněno dne 14. 11. 2016

Ano, případně v implementační části v aktualizaci. Souhlas se zapojením do projektu nedokládají, ten byl dokládán pouze při zahájení realizace projektu a týkal se záměrně pouze zřizovatelů. Pokud spolupracují v rámci tvorby MAP, budou popsáni v implementační části jako členové pracovních skupin nebo v rámci zapojení dalších partnerů a veřejnosti….

Dotaz ke struktuře dokumentu MAP (viz postupy MAP str. 21). Jsou zde uvedeny 3 typy aktivit, které vedou k naplnění cíle. Není úplně jasné, co vše si představit pod pojmem infrastruktura pro vzdělávání – respektive, co vše do této aktivity můžeme zařadit? Jaký je celý popis aktivit vedoucích k naplnění cíle vč. aktivit jednotlivých škol a aktivity spolupráce? – zveřejněno dne 14. 11. 2016

Infrastruktura pro vzdělávání - lze se inspirovat příklady v tabulce na str. 36 a 37 Postupů MAP. Tipy na aktivity spolupráce můžete nalézt v príloze č. 2 Postupů MAP - Indikativní výklad, do těchto aktivit pro další léta lze zahrnout také aktivity, které jsou nyní součástí Budování kapacit (vzdělávání, výměna zkušeností a pod.). Aktivity škol - může se jednat jednak o šablony realizované v rámci již vyhlášené výzvy a dále o návrhy na aktivity pro šablony do dalších připravovaných výzev OP VVV.

Vznikne vzor Hodnotící zprávy ze vzdělávací akce (v rámci metodické podpory zpracovatelů MAP)? Jedná se o povinný doklad ke každému semináři, má obsahovat popis konkrétních dopadů a přínosů vzdělávání pro cílovou skupinu ve vazbě na tvorbu MAP. Jedná se o strukturu zprávy, obsah bude samozřejmě záviset na konkrétním semináři.    – zveřejněno dne 14. 11. 2016

Ano, projekt SRP bude připravovat takový vzor ve smyslu vzoru struktury takového dokumentu. Materiál bude k dispozici nejpozději do 15. 12. 2016 a o jeho zveřejnění budeme informovat.

Můžete specifikovat text/výklad k výzvě Rozvoj výukových kapacit mateřských a základních škol zřizovaných územně samosprávnými celky, která požaduje, že žadatel uvede popis souladu projektu s Místním akčním plánem vzdělávání (MAP)? Termín příjmu podkladů je 31. 10. 2016. Tj. v době, kdy většinově SR MAP nebudou schválené.  – zveřejněno dne 24. 10. 2016

Toto není povinná podmínka, bude ale součástí hodnotících kritérií. MŠMT je obeznámeno se skutečností, že projekty MAP mají časové zpoždění, z čehož vyplývá i zpožděná tvorba Strategických rámců MAP. Z tohoto důvodu hodnotící komise posuzuje, zda je v žádosti uvedena alespoň informace o tom, že je projekt součástí MAP (např. formou čestného prohlášení). Kompletní Strategický rámec MAP je možné doložit, až bude reálně k dispozici), nejpozději však do registrace akce (nejdříve březen 2017).

Soukromá škola Kairos (REDIZO: 691009155), která funguje od 1. 9. 2016, se chce zapojit do MAP. Zřizovatel má sídlo v Zadní Třebani (ORP Beroun), ale fyzicky se budova školy nachází v Dobřichovicích (a chodí tam v podstatě dobřichovické děti), která patří do ORP Černošice. Do jakého ORP škola patří, pokud jde o zapojení MAP i o investice do Strategického rámce MAP?  – zveřejněno dne 24. 10. 2016

Dle Postupů MAP spadá škola dle sídla zřizovatele do ORP Beroun, s ohledem na faktické umístění školy doporučujeme také spolupráci v rámci MAP ORP Černošice.

Existují vzorové dokumenty pro Pravidla zapojení dotčené veřejnosti a pro Seznam relevantních aktérů v území? Pokud ano, kde jsou k dispozici?  – zveřejněno dne 24. 10. 2016

Vzorové dokumenty nebudou vytvářeny, doporučujeme se inspirovat dokumentem zde: http://www.mpsv.cz/files/clanky/6479/Informovani_a_zapojovani.pdf . Tyto informace jsou nedílnou součástí MAP v implementační části (viz doporučující dokument Návodná struktura MAP).

Existuje vzor souhlasu zřizovatelů škol s investičními projektovými záměry v MAP? Jaké údaje mají být popřípadě v tomto dokumentu obsaženy? – zveřejněno dne 24. 10. 2016 

ŘO OP VVV nebude zpracovávat vzor takového dokumentu, je na území, na jakém obsahu se dohodne. Základním významem je především to, aby byl zřizovatel o investičním záměru své zřizované organizace informován – především ve vztahu k jeho kompetencím v roli zřizovatele, proto je také stanovena podmínka souhlasu zřizovatele.

Informace z jednotlivých etap přípravy MAP budou předávány pro informaci do Pracovní skupiny Vzdělávání ve formě agregací v předem definované tabulkové podobě, dle požadavků MŠMT a kraje, s uvedením explicitních informací o identifikovaných potřebách jednotlivých škol v oblastech relevantních pro KAP, včetně investic pro podporu těchto oblastí (IROP) – budou tedy předány agregované informace jako podklad pro tvorbu KAP v území, a to prostřednictvím realizačního týmu na PS Vzdělávání – nemáme vzor a předkládáme po schválení ŘV nebo i před a jak často? (Postupy KAP, s. 16)    – zveřejněno dne 17. 10. 2016

Vzor s relevantními informacemi bude k dispozici nejpozději v listopadu 2016.

Jak má vypadat dokument Pravidla pro zapojení dotčené veřejnosti, který se má dokládat s 1. zprávou o realizaci?  – zveřejněno dne 17. 10. 2016  

Doporučujeme inspirovat se dokumentem zde: http://www.mpsv.cz/files/clanky/6479/  Informovani_a_zapojovani.pdf . Tyto informace tvoří nedílnou součást MAP v implementační části (viz doporučující dokument Návodná struktura MAP).

Akční plán MAP se připravuje dle Postupů na rok. Náš dotaz zní, na který rok? Následující po ukončení projektu MAP v daném ORP, nebo na kalendářní rok nebo na následujících 12 měsíců od ukončení projektu MAP? – zveřejněno dne 17. 10. 2016   

Zde záleží na situaci v území, termínu ukončení projektu MAP a postupu, jaký zvolí území a zpracovatel MAP – možná cesta je následujících 12 měsíců od ukončení projektu MAP, ale třeba i od začátku školního roku, který následuje od ukončení projektu MAP na dalších 12 měsíců. 

Jak řešit udržitelnost řízení realizace MAP po skončení projektu? – zveřejněno dne 5. 9. 2016

Udržitelnost v rámci realizace projektu není vyžadována, předpokladem však je, aby příjemci IPo MAP realizovali projekty v návazné výzvě na MAP. Dalším předpokladem je, že určitá forma strategického řízení vzdělávání v území zůstane i po ukončení realizace projektů v návaznosti na to, co nastavená spolupráce může v území přinést.

Dle návodné struktury MAP je třeba provést analýzu hospodaření MŠ a ZŠ – vývoj příjmů a vývoj výdajů s rozdělením na provoz a investice. Uvedená data nejsou nikde přesně evidována. Bylo by proto nutné školy přímo oslovit. Není však jisté, zda by školy citlivá finanční data chtěly poskytnout ve všech případech. Lze tedy strukturu chápat jako návodnou? Pokud se tento údaj bude jevit jako irelevantní, lze jej vynechat? – zveřejněno dne 5. 9. 2016

Zveřejněná struktura MAP je doporučená, údaj tedy můžete vynechat, popř. doplnit MAP o jiná data, která vyhodnotíte jako důležitá, relevantní pro vaše území.

Příklad ze strany příjemce: Projekt se začal realizovat v dubnu 2016, nyní se připravují podklady pro vydání právního aktu. Jak zpracovat jednotlivé výstupy. Konkrétně jde o to, že v době přípravy byly popisovány výstupy v souladu s metodikou pro zpracování jednotlivých aktivit. Před časem dorazila doporučená strukturu Místního akčního plánu a Strategického rámce. Ukázalo se však, že velká část dílčích výstupů je obsažena už v osnově Místního akčního plánu, např. analytická část, SWOT. Je nezbytné vytvořit např. zvlášť dokument analýza a zároveň dokument Místního akčního plánu, ve kterém je analytická část obsažena? Kde jsou dostupné informace o odborných panelech individuálních projektů systémových, jak by měla probíhat spolupráce na těchto projektech? – zveřejněno dne 5. 9. 2016

Povinnost zpracovat SWOT-3 analýzu pro každé opatření vychází z Postupů MAP, které jsou závazné a musí být výstupem analytické části. Z nich může vycházet celková SWOT-3 analýza, nicméně je nutné mít vždy zpracovanou i SWOT-3 analýzu za každé opatření. Minimálně tedy ve strategickém rámci musí být zpracováno pro povinná opatření, tj. tři SWOT-3 analýzy. Spolupráce s individuálními projekty systémovými je uvedena v Postupech MAP, Centra podpory v krajích v rámci pro vás nejdůležitějšího projektu Strategické řízení a plánování ve vzdělávání (zkratka SRP) jsou umístěna na pracovištích NIDV a je možné se na ně obrátit již v průběhu přípravy IPo MAP a zcela jistě budete také pracovníky relevantního centra osloveni k účasti na aktivitách projektu.

Jaké budou požadavky (obecně) na projekty „partnerství a sítě“ na místní úrovni? – zveřejněno dne 5. 9. 2016

Obecně lze říci, že takové projekty jsou postaveny na principu jednoho žadatele, formou partnerství zapojení více subjektů, v rámci projektů se řeší stanovená témata a aktivity pro všechny tyto zapojené subjekty – projekty partnerství a sítě jsou především určeny např. pro propojování aktivit mezi různými typy škol (MŠ, ZŠ) nebo různými typy subjektů (školy a NNO nebo podobně).

Plánuje se uvedení (např. na webu NIDV) příkladů dobré praxe z MAP? Lze někde nalézt příklady uznatelných nákladů zapojených pracovníků škol (aktivity spolupráce)? – zveřejněno dne 5. 9. 2016

NIDV plánuje zvát na setkání příjemců MAP úspěšné realizátory projektů výzvy č. 46 OP VK, kde byly zpracovávány Plány rozvoje vzdělávání v území a dále součástí těchto setkání bude i výměna zkušeností mezi jednotlivými příjemci IPo MAP. NIDV také připravuje znalostní databázi, která bude v průběhu realizace projektů neustále doplňována podobnými dokumenty a informacemi. Způsobilost výdajů a jejich uznatelnost se odvíjí od schválené projektové žádosti IPo MAP a je třeba ji řešit s projektovým manažerem vašeho projektu na ŘO OP VVV. O příkladu dobré praxe z výzvy č. 46 OP VK pojednává také newsletter SRP, který si můžete přečíst pod tímto odkazem