V úterý 17. dubna proběhlo na půdě NIDV už sedmé jednání odborného panelu aktivity Spolupráce. Ředitelé škol, zástupci MŠMT, NIDV a dalších institucí se sešli, aby zhodnotili výsledky dosavadní činnosti panelu i jednotlivých pracovních skupin a aby otevřeli téma leadershipu v územích.

Jednání panelu se účastní pravidelně přibližně čtyřicet lidí z různých sfér vzdělávacího systému, z nichž postupně vykrystalizovalo jádro zhruba dvaceti „stálých“ členů. Ti usilují o propojení různých pohledů na klíčová témata podpory pedagogického leadershipu a jsou zárukou konzistence a kontinuity nabízených doporučení. Příležitostní členové a hosté pak vnášejí do jednání nezávislý pohled a podrobují výstupy pracovních skupin kritické diskuzi.

V úvodu nás projektový manažer Petr Valenta seznámil s koncepcí rozvoje pedagogických lídrů v projektu SRP. Ta stojí především na budování pozitivního zážitku podpory a sdílení ze strany zkušenějšího kolegy – průvodce a mentora, který ve vztahu k podpořenému řediteli vykonává roli lídra.

Kolegiální (a nezřídka osobní) vztah, rozvíjený v průběhu dvouleté spolupráce, umožňuje nejen přenos znalostí a zkušeností, ale také ovlivňování postojů a osobnostních předpokladů nezbytných pro to, aby se současní zapojení ředitelé stali v budoucnu dobrými pedagogickými lídry.

Přítomní ředitelé – lídři pak potvrzovali a doplňovali zkušenosti z pedagogického vedení v praxi projektu SRP. V další části se účastníci panelu podrobně seznámili se závěry pracovní skupiny mající za cíl rozpracovat téma podpory celých pedagogických sborů. Pokud bych měl popsat proces tvorby všech doporučení, nazval bych jej jako amatérský geolog a mineralog procesem rekrystalizace.

V práci panelu a skupin totiž vycházíme z celé řady informací, dat a názorů, tedy původních krystalů. Vedeme diskuze, v nichž nezřídka zaznívají protichůdné názory. Zdrojem inspirace jsou nám pak analýzy a souhrnné zprávy, např. České školní inspekce, mezinárodních srovnání, neziskového sektoru apod. Krystaly se postupně rozpouštějí ve velmi nasycený roztok.

Ustanovily se tři pracovní skupiny zabývající se tématy pedagogický leadership, podpora celých pedagogických sborů a leadership v územích. Práce účastníků odborných panelů a skupin postupně doplňuje všemi odsouhlasené matice, ty pak bobtnají a následně je užší pracovní skupiny zestruční a generalizují. Matice tedy dávají uspořádání částic do nových krystalových mřížek.

Jinými slovy, celý popsaný proces povede k vytvoření doporučení pro ministerstvo školství, ve kterém bude v přehledné formě zachycen současný stav určité palčivé oblasti vzdělávacího systému, důvody tohoto stavu a také konkrétní návrhy řešení na zlepšení situace. 

Ve vztahu k tématu podpory celých pedagogických sborů jsem jako vedoucí pracovní skupiny seznámil přítomné se čtyřlístkem doporučení – jak podpořit sborovny v našich školách. Shodli jsme se na tom, že podpora musí probíhat v oblasti personální (začněme již s přípravou budoucích pedagogů, zlepšujme personální podmínky ve školách a školských zařízeních, učiňme poradenskou podporu dostupnou a dejme pedagogům možnost kariérního růstu), metodické (uvádějme nováčky, učme se sami od sebe, využívejme systémové projekty), materiální a finanční (bez nutných grantů) a další oblasti, v níž šlo především o snížení administrativy. Samozřejmě že i v tomto okamžiku probíhalo připomínkování, aby ve zkratce nezanikly někdy nutné podrobnosti k pochopení doporučení.

Pracovní skupina připravila v předstihu i půdu pro další část panelu. Kolega Roman Křivánek (ředitel Vysočina Education) představil téma Leadership v územích. Hlavní oblastí našeho zájmu by měla být tzv. vertikální podpora (podpora především ze strany zřizovatelů, ORP…) a druhou tzv. horizontální podpora (především kolegiální podpora ředitelů).

Roman Křivánek spatřuje hlavní oblast zpracování tohoto tématu v ulehčení zátěže ředitelů škol a v koordinované spolupráci ředitelů. Odborník také uvedl mnohé příklady dobré praxe. V praktické části se pak dvě skupiny pokoušely v diskuzi dobrat konkrétních strukturovaných doporučení.

Další jednání odborného panelu se uskuteční na podzim, v plánu je reflektovat téma leadershipu v územích a finalizovat doporučení pro jeho podporu ze strany MŠMT.

Autor: Pavel Koc