Jak dostat muzeum do škol a poutavou formou přiblížit žákům regionální historii? Tuto otázku se daří řešit díky projektům Místní akční plán vzdělávání pro Hlučínsko západ II a Místní akční plán vzdělávání pro Hlučínsko východ II v rámci tématu regionální identita.
Vyučovat regionální historii v terénu či v muzeu nemusí být vždy jednoduché, ať už kvůli dopravě, vzdálenosti, nebo časovým omezením v počtu hodin přidělených výuce. Žáci ze škol, které se nenacházejí v dostupné vzdálenosti od muzea, tráví kvůli dvěma vyučovacím hodinám často celé dopoledne mimo školu.
Situaci pomáhá řešit praktický nápad z Hlučínska, kde pracují s tzv. vlastivědnými kufříky. Dobový kufřík obsahuje sadu předmětů, dobových tiskovin či fotografií souvisejících s historií regionu. Nedílnou součástí jsou také návody pro použití uvedených předmětů.
V současné době vzniká kufřík, resp. jeho obsah, pro každou základní školu na Hlučínsku. Budou s ním pracovat především žáci na vyšším stupni, ale u některých témat lze pomůcku využít i na stupni nižším.
Kufřík obsahuje historické prameny, mj. 3D model Landecké Venuše, historické délkové míry, soubor odlitků pečetí, středověký pergamen nebo úryvky ze starých slabikářů. Nechybí ani výtisky dobových místních novin, jízdní řády, karikatury nebo propagandistické tiskoviny. Cílem kufříku je představit dětem autentické artefakty z Hlučínska, a interaktivní formou tak zpřítomnit historii regionu.
Druhý typ kufříku je putovní. Vzniká ve dvou provedeních, z nichž jedno bude pro mateřské školy a druhé pro nižší ročníky základní školy. Tématem je stavební tradice, výroba cihel a další řemesla. V autentickém kufříku, se kterým doboví řemeslníci vyráželi do světa, bude k vidění forma na cihly, nářadí, pracovní obleky, mapy, fotky, audionahrávky anebo model kostelíka ve Strahovicích. Do kufříku se ukryjí také některé exponáty zapůjčené z Muzea Hlučínska.
Tvůrci vlastivědného kufříku se inspirovali v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Nápad pochází z univerzity v Paderbornu, kde jej v roce 2002 poprvé využili při vzdělávání učitelů. Od té doby vzniklo více než 700 vlastivědných kufříků, mnoho z nich přiblížilo světové památky UNESCO.
Autorky: Hana Paverová, Jolana Čuprová